<h1>اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل<h1>
<h1>اتاق بازرگانی اردبیل<h1>
<h2>اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل<h2>
<h2>اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل<h2>
<h2>اتاق بازرگانی اردبیل<h2>
<h2>اتاق بازرگانی اردبیل<h2>

دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی
تاریخ تهیه: 1390/01/24 تاريخ آخرين به روز آوري: 1390/02/26
تهيه کننده: دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شماره مستند: 90/101/د
پیشنهاد دهنده: دبیرخانه شورا مستقر در اتاق ایران سمت تأييد کننده: دبیر شورا
تصويب کننده: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاریخ تصویب: 1390/02/26
تاریخ بازنگری: 1397/02/10
خلاصه: اين دستور العمل طبق تبصره (1) ماده ( 75) قانون برنامه پنجم توسعه کشور تدوين و چگونگي تشکيل و اداره جلسات شورا و هم چنين نحوه انتخاب 8 مدير عامل برتر بخش خصوصي را براي تصويب در شورا مشخص مي نمايد.

شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي كه از اين پس در این دستورالعمل شورا ناميده مي شود، بنا به پیشنهاد دبیرخانه در جلسة مورخ 1390/02/26، متن دستورالعمل تشكيل و ادارة جلسات شورا، موضوع تبصره (1) ماده (75) قانون برنامه پنج سالة پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، را در(17) ماده و (6) تبصره به شرح ذيل تصويب نمود که در تاریخ 1397/02/10 مورد بازنگری قرار گرفت.

تشکیل جلسات
ماده1:جلسات عادي شورا به صورت ماهیانه تشكيل می‌گردد.

جلسات دیگر شورا حسب درخواست سه نفر از اعضای شورا و موافقت رئيس شورا تشکیل خواهد شد، لیکن اینگونه جلسات صرفاً به منظور تسريع تصميم گيري دربارة موضوعات مندرج در دستور جلسات عادي يا بررسي و اتخاذ تصميم دربارة موضوعی است كه ضرورت و اولويت آن به تأييد رئيس شورا رسيده و به صورت خارج از نوبت در دستوركارقرار گرفته باشد.

تبصره:در موارد تشکیل جلسات فوق الذکر، دبير شورا دعوتنامه جلسه را به همراه سوابق و مستندات مربوطه حداقل چهل و هشت ساعت قبل از برگزاری، برای اعضاء ارسال می‌نماید.

ماده2:جلسات با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت می باید مشروط بر این که حداقل یک سوم اعضای هر یک از قوای سه گانه و یک سوم سایر اعضای شورا در جلسه حضور داشته باشند.

تبصره:گزارش حضور و عدم حضور اعضای هر یک از قوای سه گانه در جلسات، هر سه ماه یکبار توسط دبیر شورا برای رییس قوه ارسال می گردد و در صورت عدم برگزاری جلسات شورا، این گزارش، هر 3 جلسه یکبار ارسال می شود.

ماده3:هر یک از اعضای شورا شخصا باید در جلسه حضور یابد.

تبصره:در موارد خاص اعضای شورا می‌توانند- حداکثر سه جلسه در یک سال- نماینده خود را به جلسه اعزام نمایند. لیکن نمایندگان مذکور دارای حق رأی نبوده و حضورشان در نصاب‌های ذکر شده در ماده (2) این دستور‌العمل تاثیری نخواهد داشت.

اداره جلسات و فرآيند طرح و تصويب پيشنهادها

ماده4:رئیس شورا، جلسات شورا را اداره خواهد کرد. در صورت عدم حضور رئیس شورا، دبیر شورا که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است، اداره جلسه را بر عهده دارد. در این صورت، تمام اختیارات مذکور در ماده (1)، به تصمیمات با حضور دبیر شورا تسری می یابد.

ماده5:هر یک از اعضای شورا و همچنین فعالان یا تشکل های اقتصادی می توانند موضوعاتی را برای قرار گرفتن در دستور جلسات شورا به دبیرخانه ارجاع نمایند، دبیرخانه موظف است موضوعات قابل طرح در شورا را با همکاری اتاق ها بررسی نموده و حسب اولویت در دستور کار قرار دهد.

تبصره1:معیارهای تعیین اولویت موضوعات به تصویب شورا خواهد رسید.

تبصره2:دستور جلسات توسط دبير شورا تنظيم و حداقل يك هفته پيش از برگزاری جلسات، در اختيار اعضاء قرار خواهد گرفت.

ماده6:رئیس و اعضای شورا مي توانند قبل از ورود به دستور جلسه، حداكثر جمعاً به مدت بیست دقيقه دربارة مسائل مهّم روز که مرتبط با مأموريت شورا می‌باشد مطالبي را ایراد نمایند.

ماده7:اولویت اظهارنظر در خصوص موضوعات مندرج در دستور جلسه شورا با اعضا و نیز مدعوین مرتبط با موضوع است که قبلاً نظر کتبی خود را در مورد آن به دبیرخانه ارسال نموده اند، لیکن سایر اعضا نیز می توانند در چارچوب وقت پیش بینی شده اظهارنظر نمایند.

ماده8:با رعایت ماده (5) فوق، صرفاً موضوعاتی در دستور جلسات قرار می‌گیرند که قبلاً به دبیرخانه ارجاع شده و اقدامات کارشناسی لازم توسط دبیرخانه در مورد آنها صورت گرفته باشد. موضوعات مختلف به ترتیب مندرج در دستور جلسه، در شورا مطرح و مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

ماده9:هرگاه موضوع مورد گفت‌وگو بنا به تشخیص شورا نیازمند رسیدگی و مداقه بیشتر باشد، مراتب به کارگروه ویژه ای ارجاع می‌شود. چنانچه بررسی موضوع مورد رسیدگی به تفاهم منجر شود، بعنوان تصمیم شورا به مراجع ذیربط برای اجرا منعکس می‌شود و در صورتی که مراتب به تفاهم منجر نشود، رأی اکثریت به عنوان تصمیم شورا به مراجع مربوطه انعکاس می‌یابد.

تبصره1:رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یا رییس اتاق تعاون حسب مورد و همچنین مرجع ارایه پیشنهاد، عضو ثابت کارگروه‌های ویژه موضوع این ماده خواهند بود و سایر اعضای کارگروه مطابق ترتیبات این ماده توسط شورا تعیین می‌شوند.

تبصره2:سقف رسیدگی موضوعات در کارگروه‌های ویژه 14 روز تعیین می‌شود و حداکثر برای دو هفته دیگر قابل تمدید است.

ماده10:چنانچه موضوع مطرح در شورا به دستگاه‌ها یا سازمانهای غیر عضو شورا مربوط باشد، دبیرخانه آنها را به جلسات شورا دعوت می‌نماید.

ماده11:اتخاذ تصمیم در مورد کفایت مذاکرات پیرامون موضوعی خاص، تعلیق یا حذف موضوع و اعاده آن به دبیرخانه، مستلزم پیشنهاد رییس جلسه و یا یکی از اعضای حاضر و موافقت اکثریت حاضران می باشد.

ماده12:در صورتی که موضوعی نیازمند اتخاذ تصمیم شورا باشد، رأی اکثریت حاضران ملاک تصمیم می‌باشد و درصورت مساوی بودن آرا در تصمیمات شورا، اکثریت با رأی رئیس جلسه احراز می‌شود.

دبیرخانه شورا

ماده13:دبیرخانه زیر نظر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل می‌شود و وظایف زیر را به عهده دارد:

الف-استقرار سامانه‌های نظر خواهی و نظر سنجی از ذینفعان با تاکید بر تشکلهای اقتصادی کشور و انتقال درخواستها و پیشنهادها به شورا.

ب-بهر ه گیری از توان کارشناسی سازمان رسمی و مجازی برای تحلیل، تلفیق و تجمیع موضوعات.

ج-طراحي فرايند‌هاي مطالعاتي و اجرايي به منظور حصول اطمينان از اثربخشي و کارائی سامانه‌هاي مستقر در دبيرخانه.

د-استفاده از امکانات و توان کارشناسی و تخصصی موجود در سازمانهای متبوع اعضای شورا با مشارکت کارشناسان و متخصصان آن سازمانها در فرایند نهائی سازی پیشنهادات.

ه-تنظیم دستور جلسه و ارسال آن براي اعضاء، حداقل يك هفته پيش از برگزاري جلسه.

و-تنظيم صورت مذاکرات شورا و ارسال آن براي اعضا، حداكثر تا يك هفته پس از برگزاري جلسات.

ز-تنظيم و تدوين طرح‌ها، پيشنهادها، راهکارها و تهيه فهرست اولويت موضوعی و زماني آنها جهت ارائه به شورا.

ح-ارسال نتایج مذاکرات و تصمیمات شورا به مراجع ذيربط.

ط-پيگيري نتایج تصمیمات شورا.

ی-تنظيم گزارش‌هاي دوره اي وموردي ازعملكرد شورا و ارائة آنها به شورا.

ماده14:دبیر شورا سخنگوی شورا نیز هست و خلاصه مذاکرات و تصمیمات شورا را اطلاع رسانی می‌کند، مگر در مواردی که شورا، اطلاع رسانی و انتشار مطلبی را مناسب نداند.

نحوه انتخاب مدیران عامل شرکتها

ماده15:مدیران عامل موضوع بند (19) ماده (75) قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مشترک رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رییس اتاق تعاون با رعایت معیارهای ذیل، انتخاب و اسامی آنان جهت تصویب به شورا ارئه می گردد.

ماده16:معیارهای حاکم بر انتخاب مدیران عامل شرکتها به شرح زیر است:

الف-اعضای مورد بحث در ماده (15)، حداکثر به مدت یکسال تعیین می شوند.

ب-اعضای مورد بحث- ترجیحا"- از میان اعضای تشکلهای اقتصادی در بخشهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات برگزیده می‌شوند تا خواستها و نظرات تشکلها را نیز نمایندگی نمایند.

ج-“شرکت برتر" شامل شرکتهای متوسط و کوچک نیز می‌شود و عنوان “برتری" صرفا به اندازه کسب و کار محدود نمی‌گردد.

د-مدیران عامل منتخب – علاوه بر احراز شرایط مندرج در قانون- از وجهه صاحب نظری در امور اقتصادی و صلاحیت‌های علمی و حرفه ای نیز برخوردار باشند.

ه-اعضای منتخب بایستی دارای حسن شهرت بوده و از اعتبار اجتماعی و اخلاق حرفه ای نیز برخوردار باشند.

تبصره:عضویت هر یک از اعضای منتخب حداکثر برای یک دوره متوالی دیگر بلامانع است.

ماده17:هرگونه اصلاح و تغییر در این دستورالعمل، منوط به تصویب نصف بعلاوه یک اعضا می باشد.

ماده18:مصوبات شورا که نیازمند تصویب نامه هیأت وزیران و همچنین پیشنهاد به مجلس از طریق ارائه لایحه می باشد، درفرم ضمیمه این دستورالعمل و با امضا رییس شورا به دفتر هیأت دولت جهت اجرای حکم ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395، ارسال می گردد.

The need to safeguard employment alongside job creation

 ضرورت صیانت از اشتغال موجود در کنار اشتغال‌زایی

Referring to the plan and budget organization on the current conditions of the Iranian economy, the first vice president said that the country's economy has started a good process and that this trend should continue and that the country's plan and budget should be more sensitive to this issue. In order to keep sectors that have a positive trend up to speed, and to correct weaknesses in some industrial fields.

Isaac Jahangiri stated at today's meeting of the Resistance Commitee's Chief of Staff that a precise assessment should be made and the extent to which the country's economy has been resilient with the implementation of economic policies and policies.

He added: "Following the recent speech by Tramp about Iran and the achievement, the enemies of the Iranian nation thought that the words of the president of the United States had various psychological and financial effects on Iran's economic indicators, but in practice we observed that the Iranian people did not pay any attention to it. In the world, the process of foreign affairs and foreign trade was not affected, which is largely due to the reliance on the general policies of the resistance economy, and on the other hand shows that the Iranian people are hoping for the domestic and future capabilities of the country.

Jahangiri continued: Of course, there is a long way to go to the desired point and full implementation of the resistance economy, and we must continue with more focus and duplication of effort.

The first vice president also pointed to the report of the Minister of Cooperatives, Labor and Social Welfare on the steps taken to implement a comprehensive employment plan, including a job stabilization plan, on the need to safeguard existing businesses, adding that the issue of job cuts from It is important to have a lot of attention, along with the creation of new jobs, accurate planning for job stabilization and the safeguarding of the country's employment.

Recalling the measures taken last year by the Ministry of Industry, Mines and Trade to grant facilities to small and medium-sized manufacturing units that were in difficulty, as well as semi-finished production units with more than 60 percent of physical progress, the Ministry of Industry, Mine and Trade, and the country's program and budget, will continue this program, as it plays a decisive role in stabilizing jobs and creating new employment opportunities.

The first vice president assessed the village-cooperatives project and the allocation of funding for rural lending for employment, and called on the head of the planning and budget organization and the ministers of co-operation, work and social welfare, industry, mining, commerce and agricultural jihad. This is a matter of serious concern for the realization and implementation of this plan.

The first vice president also emphasized the need for a meeting to review this issue and formulate solutions for organizing women's households' employment, referring to the report by the vice president for women and family on the unemployment rate of educated girls and the need for female educated women. Made

At the meeting, the ministers of defense and support of the Armed Forces, Islamic Culture and Guidance, Oil, Co-operation, Labor and Social Welfare, Agriculture Jihad, Head of the Ministry of Science, Research and Technology, Head of the Planning and Budget Organization, Head of the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, Vice President of Science and Technology, Vice President of Women and Family Affairs, President of the Central Bank, and Head of the National Development Fund, the representative of the Office of Macroeconomics of the Organization for Planning and Budget of the country, a report on the current state of the economy and the latest The situation of macroeconomic indicators of the country's economy was presented and it describes the seasonal changes of these indicators And compare it with past years.

At the meeting, the representative of the Minister of Co-operation, Labor and Social Welfare also presented a report on the actions taken in the context of the comprehensive employment plan and the requirements for the implementation of the program. He said: The Ministry of Co-operation, Labor and Social Welfare will implement various programs in the framework of a comprehensive employment plan. The agenda includes a job fixation plan and a career identification card for each Iranian individual, including these programs.

Contact Us

The  Address Of Ardabil Chamber Of Commerce: The  Entrance Of  Besat Town (Offices Zone) ACCIMA Building

P.O.BOX: 56135578

Tel.: +984533742001

FAX: +984533742002

Email: info[at]accima.ir

Contact Form

 

All rights reserved belong to Ardabil Chamber of Commerce, Industries, Mines and Agriculture.

Design & Development: Mehrargham Rayaneh Co.